top of page
Zoeken

Een laadstation thuis in Vlaanderen: is het nu noodzakelijk of overbodig?

Laadstation thuis: veiligheid, comfort en efficiëntie/
Laadstation thuis: veiligheid, comfort en efficiëntie.

In Vlaanderen komt de overgang naar elektrische mobiliteit steeds sneller op gang en daarmee is ook de kwestie van het thuis opladen van elektrische voertuigen onderwerp van discussie. Sommigen beweren dat de standaard meegeleverde laadkabel volstaat, zelfs voor een 100% elektrische auto. Deze bewering moet echter nader worden onderzocht, met name op het gebied van veiligheid en oplaadefficiëntie.

 

Security first

Het gebruik van een conventioneel stopcontact om een elektrisch of hybride voertuig op te laden lijkt misschien praktisch, maar deze methode brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Standaard huishoudelijke stopcontacten zijn niet ontworpen om de hoge belasting te weerstaan die nodig is voor het langdurig opladen van elektrische voertuigen. Dit kan leiden tot oververhitting en in het ergste geval brand veroorzaken. Laadpunten voor thuisgebruik zijn daarentegen speciaal ontworpen om dergelijke belastingen aan te kunnen, met veiligheidsfuncties zoals piekstroombeveiliging om het risico op ongelukken te minimaliseren.

Opladen via een stopcontact is perfect mogelijk, maar is geen duurzame oplossing. Met een thuislaadpunt weet je zeker dat je geen risico loopt op oververhitting of brand.

 

Laadsnelheid: de vergelijking

Wat de laadsnelheid betreft, is het verschil aanzienlijk. Een eenfasig stopcontact in Vlaanderen levert over het algemeen een maximaal vermogen van ongeveer 2,3 kW. In het beste geval kan dit voldoende zijn om een hybride voertuig 's nachts op te laden (hoewel het veilig opladen moet worden verzekerd), maar voor een elektrische auto met een batterij met een grotere capaciteit wordt de oplaadtijd te lang.

Voor een 11 kW laadpunt, aangesloten op een driefasig 3X400V + neutraal netwerk, is de situatie heel anders. Deze laadpunten kunnen een elektrisch voertuig veel sneller opladen. Een elektrische auto met een batterij van 40 kWh kan bijvoorbeeld volledig worden opgeladen in ongeveer 4 uur, vergeleken met meer dan 17 uur met een standaard stopcontact. Deze tijdsbesparing is cruciaal voor gebruikers die hun voertuig elke ochtend klaar moeten hebben staan.

 

Flexibiliteit en comfort

Een thuislaadpunt biedt ook een groter aanpassingsvermogen. Het is vaak uitgerust met een intelligent systeem waarmee je het opladen kunt programmeren, gebruik kunt maken van de daluren en het energieverbruik optimaal kunt beheren. Voor wie in Vlaanderen zijn eigen elektriciteit opwekt met zonnepanelen, kan het laadpunt gesynchroniseerd worden om de geproduceerde zonne-energie te gebruiken, waardoor het gebruik van hernieuwbare energie en het eigenverbruik gemaximaliseerd worden. Daardoor zal je je investering in zonne-energie nog sneller terugverdienen.

 

Een duurzame investering

Hoewel de bij de auto geleverde laadkabel voldoende lijkt voor occasioneel gebruik, bieden thuislaadpunten uiteindelijk een veel veiligere, snellere en beter aanpasbare oplossing. Ze vormen een essentiële schakel in het ecosysteem van elektrische mobiliteit en een verstandige investering voor elke eigenaar van een elektrisch of hybride voertuig in Vlaanderen.


 

Let wel: Als je in Vlaanderen een thuislaadpunt laat installeren dien je dit aan te geven bij  netwerkbeheerder Fluvius. Deze meldingsplicht, die door de VREG werd opgelegd, geldt zowel voor privé als (semi-)publieke laadpalen ongeacht waar deze geplaatst zijn. 

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page